Vrijdag 4 november 2011 Trimmen
Het laden van de Priscilla ging vandaag niet zo vlot. Om 09:30 ontving kapitein John-Henry het verzoek het schip een stukje naar voren te verhalen, zodat wat extra raapzaad gestort kon worden ter hoogte van de opgenomen luiken 4, 5 en 6. Helaas storten de stuwadoors wat te veel, zodat de lading boven het niveau van de coaming uitkomt. Het gevolg is dat de luiken niet gesloten kunnen worden. Uren en uren zijn we bezig geweest de lading te trimmen (verdelen), zodat de luiken weer gesloten kunnen worden. De pareltjes zweet liepen langs onze hoofden Om 17:00 uur komt de loods aan boord en we lopen uit richting Antwerpen. Om 19:30 ga ik naar bed want ik heb wacht van 00:00 tot 06:00 uur. Iets voor middernacht kom ik op. Kapitein John-Henry heeft koffie onder de knop voor me klaargezet.
Zaterdag 5 november 2011 Nachtwacht
Het is een rustige nacht. Slechts een keer wijk ik uit. Het is altijd weer wennen om van een normaal dag en nacht ritme over te gaan naar een systeem van 2 maal 6 uur wacht en 2 maal 4 uur slapen. Om 06:15 tol ik mijn kooi in. Binnen secondes slaap ik. Om 10:30 uur wordt ik wakker. Opstaan, tandenpoetsen, douchen, scheren en aankleden. Om 11:30 uur ontbijt ik met een warme maaltijd, vandaag bestaande uit gebakken kabeljauw of koolvis. Daarna naar de brug. Tijdens mijn wacht bestel ik de electronische kaarten voor onze reis van Gent naar Saint Malo. Via de e-mail volgen de zogenaamde permits, welke ik installeer op de navigatiecomputer. Daarna voer ik een update van het electronisch kaartmateriaal (ENC Electronic Navigational Charts) uit. Ik werk aan de voyageplanning voor de reis naar het voormalige kapers-en zeeroversnest Saint Malo. Het verschil tussen zeeroverij en kaapvaart is dat eerstgenoemde bezigheid voor eigen gewin is, terwijl kaapvaart in het landsbelang is. De beroemdste telg uit Saint Malo is Robert Surcouf (1773 - 1827). Hij was kaperkapitien en streedt succesvol tegen de Britse dominantie op zee.
Vanmiddag is het wel druk op de Noordzee.
Hee Wytze,
BeantwoordenVerwijderenIk heb je nieuwe blog gevonden :-) Ik amuseer me kostelijk aan je verhalen, en ben benieuwd naar de komende avonturen! Hou je goed, veel succes en geniet er vooral van,
Groeten
Jorrit
Hallo Wytze,
BeantwoordenVerwijderenNou dat is meteen aan de bak. Hard werken op zo,n schip! ;) Je verhalen zijn interessant en leerzaam. Alhoewel ik denk dat ik die wetenswaardigheden niet allemaal kan onthouden. Schip ahoy! geniet ervan.
Doei Gem.
Wytze,
BeantwoordenVerwijderengeniet van je mooie droom met volle teugen