Deze vraag en dit antwoord zijn niet van mij. Ze komen uit een promotional voor de Mythbusters op Discovery Channel.
Vrijdag, 25 november 2011 Ankerwacht
Als ik om 11:00 uur GMT wakker word, zijn Billy en Stanley bezig schoon schip te maken.
De broers Stanley en Billy
Stanley
Yarmouth Coastguard geeft op VHF Channel 23 de galewarnings (stormwaarschuwingen): "Fair Island 9 to10, Viking 9, Forth and Tyne 9, Dogger, Fisher, Humber, German Bight, Thames and Dover 8 expected soon."
Vroeg in de avond ben ik met matroos Billy naar de bak gegaan. De waterdiepte is hier een meter of 20. Er staat windkracht 7 Beaufort. Ben ik blij dat Allistair McLean van de Seamans Mission te Dundee mij een warme muts heeft gegeven.
Om extra veilig voor anker te liggen hebben 4 schackels (4 x 27,5 meter) te water gelaten. De houdkracht komt niet alleen van het anker maar met name ook door het gewicht van de ankerketting op de zeebodem. Daarom heeft kapitien Leo Sterrenburg besloten om 4 schackles te geven. Priscilla is voor anker gegaan op de Sand Anchorage voor de monding van de Humber. We moeten wachten want onze plaats aan de T-vormige pier bij New Holland aan de Humber is nog niet vrij.
Priscilla ligt stabiel ten anker, en dat moet ook wel met het weer dat op komst is.
De ankerwacht bestaat uit het controleren van de positie van de Priscilla ten opzichte van 2 RACON boeien (boeien met een radartransponder, die een opvallend beeld op de radar geven) en de omringende schepen. Ik zou nog iets vertellen over de SART en EPIRB.
Een SART is ook een radartransponder; als een radartransponder aangestraald wordt door radargolven, "antwoordt" de radartransponder met een bijzonder beeld. Een EPIRB is een zelfopdrijvende boei die een noodsignaal uitzendt. Dit noodsignaal wordt opgevangen door satellieten die het doorzenden aan een regionaal Search and Rescue centrum. De distresss boodschap houdt in: (roep)naam van het schip en de GPS-positie. Als je je schip moet verlaten, is het verstandig - als je tijd hebt - de EPIRB mee te nemen. De redders hebben dan namelijk een positie. Een sloep of vlot kan behoorlijk afdrijven van de plaats van het schip in nood.
De kapitein heeft met de radar op de RACON boeien variabele ringen (variable range markers) en richtingslijnen (electronic bearing lines) geplaats.
Elke paar minuten controleer ik onze positie op de radar. Steady as a rock!
Ik ga vannacht NtM week 44 verwerken in onze zeekaarten.
De televisie staat nog aan. Ik hoop op het nieuws dat de TU Twente eredocoraten heeft verleend aan Adam Savage en Jamie Hyneman, beter bekend als de Mythbusters. Koningin Beatrix zal de eredoctoraten uitreiken.
Ik zie graag de Mythbusters. Het is leerzaam, onderhoudend en amusant. Mijn reactie op het nieuws: "terecht!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten