Maandag, 14 november 2011
Om 05:00 uur opgestaan. De gebroeders Billy en Stanley hebben de luiken opengelegd, zodat de stuwadoors tijdig om 07:00 uur konden beginnen. Af en toe waait wat lading raapzaad schroot uit de knijper van de kraan over het schip en in het water. De vissen vinden dit kennelijk een tractatie want langs het schip zijn werkelijk honderden en honderden vissen vlak onder en aan de oppervlakte gekomen om het raapzaad schroot op te peuzelen.
De stuwadoors werken stevig door zodat ze om 15:30 uur klaar met lossen zijn. We hebben alle tijd om het schip zeeklaar te maken, omdat we moeten wachten op hoogwater voordat we kunnen uitlopen.
Na het eten ga ik 1 1/2 uur slapen, omdat ik vanaf middernacht wacht heb. Vanaf 20:30 uur Ik help de matrozen met het ontmeren van de kade en in de sluis. Om 21:30 passeren we in ballast de sluis van Saint Malo, en ik ga weer naar mijn kooi om te genieten van 2 nog eens uur slaap.
Dinsdag, 15 november 2011
Het is een rustige en koude dag op zee. We moeten wachten op hoogwater om met de loodsen de Seine op te varen.
In de Baie de Seine nabij Le Havre gaan we om 17:00 uur voor anker. Na het commando: "lekko anchor" gebeurt er niets. De zwaartekracht laat ons in de steek. Het stuurboord anker valt niet. Billy hieuwt en slackt de ankerketting een paar keer, maar het stuurboord anker zit klem in de ankerkluis. Kennelijk te strak gehieuwd. Op mijn vorige schip, MV Donau, zou kapitein John een stagiaire met een emmertje water naar de bak hebben gestuurd, om de vastzittende ankerketting te "smeren". We gebruiken het bakboord anker. En ja, de zwaartekracht is weer terug. Het bakboord anker valt zoals het moet vallen; met luid geratel van de ketting en recht omlaag.
Er staat een koude wind. De zomer is echt voorbij.
Na het eten ga ik een uurtje slapen. Om 20:30 uur gaan we anker op. In het licht van de zaklantaarn zie ik maar nauwelijks de ankerketting. Goed opletten hoe de ketting staat en met de portofoon doorgeven aan de brug. Is het anker al op? Om 21:30 uur komt de eerste loods aan boord. Ik ga weer eens 2 uur slapen. Om 23:45 uur ben ik op de brug. Het is tijd voor de loodswissel. Ik wacht de nieuwe loodsen op bij de loodsladder (onderste trede1,5 meter boven de waterspiegel) aan stuurboordzijde en begeleidt ze naar de brug. Daarna begeleidt ik de vertrekkende loods naar de loodsladder. Als hij veilig aan boord de loodsboot is trek ik de loodsladder op het gangboord, zodat deze niet beschadigt wordt door zeegang.
Woensdag, 16 november 2011 Rouen
Het is jammer dat het nacht is, want ik zie niets van de oevers van de Seine. De 2 nieuwe loodsen zijn de hele tijd met elkaar aan het kletsen. Uiterst vermoeiend. Alleen van 02u 28 min 23 sec tot 02 u 28 min 31 sec houden ze 8 hele secondes hun koppen. Om 03:00 uur zijn we bij Rouen en roep ik kapitein Leo Sterrenburg op de brug en de matrozen aan dek.
Om 03:35 uur FLA. Dat betekent First Line Ashore (de eerste tros - meestal de voorspring - aan de wal) 12 minuten later All Fast (alle lijnen zijn vastgemaakt en doorgehaald). De valreep wordt met vereende krachten gereedgemaakt. Daarna maken Billy en Stanley de luikenferrari gereed en lossen de speedlocks. Met een voorhamer sla ik de keggen op de luiken los.
Vanaf 04:00 uur tot 07:15 wacht ik tevergeefs op de brug tot de agent arriveerd.
De volgende bescheiden heb ik voor hem gereedliggen:
- crewlist (spreekt voor zich, de bemanningslijst);
- crew effects declaration (wat hebben de bemanningsleden aan privezaken aan te geven);
- ships stores declaration (wat heeft het schip aan de geven, zoals brandstof,
smeermiddelen, verf, alcohol en sigaretten);
- ports of call list (wat zijn de laatste 10 aanloophavens geweest);
- general declaration (summier overzicht over schip, lading en bemanning);
- notice of readiness (vanaf welk moment staat het schip ter beschikking van de charteraar (= huurder van het schip)).
Een bill of lading (cognossement) is niet voorhanden, aangezien we in ballast naar Rouen zijn gevaren.
Als ik om 12:00 uur weer op sta, zijn de stuwadoors al lang bezig met het laden van 2.520 ton stalen buizen. Tot 20:00 uur werken ze vanavond door en morgen klaren ze het karwei.
Het is een koude mistige dag in Rouen.
Ik ga vanavond maar eens vroeg naar bed. Lekker aan één stuk slapen. Wat een luxe!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten