Dinsdag 1 november 2011 Op naar de MV Priscilla
Mirjam en ik zijn vroeg opgestaan, hebben voorlopig voor het laatst samen ontbeten en zijn naar station Maastricht vertrokken. De trein van 07:37 loopt direct door naar Schiphol. Om 10:20 gearriveerd op schiphol. Lange rijen bij het inchecken. Als ik eindelijk aan de beurt ben, zegt de vrouw achter de balie dat ik terug moet naar een blauwe pilaar om aldaar electronisch in te checken. De laatste keer dat ik vloog; begin april was dat nog niet. Het programma is onhandig en traag. Weer wachten en terug aan de balie. Ditmaal een andere dame aan de balie zegt dat mijn koffer met 30,4 kg te zwaar is. "Ik heb een zeemansticket", antwoord ik, "ik mag 40 kg bagage meenemen". U mag 2 koffers van maximaal 23 kg meenemen. "Damn" denk ik, Mirjam en ik hebben speciaal een heel groot koffer gekocht, omdat je normaal voor 2 koffers extra moet betalen. Dit k-geintje van de KLM kost me € 55,--. Even later kan ik me zowat strippen met de scan van handbagage en lichaam. Horloge af, broekriem af, zorgvuldig ingepakte handbagage moeizaam uit mijn plunjebuil halen, in een cocon staan met de handen omhoog voor de bodyscan. Wat is dat Schiphol toch een waardeloze luchthaven.
De vlucht met een Fokker 70 was in 70 minuten gebeurd. Tijdens de daling zag ik de beroemde Forth spoorbrug (o.a. in Alfred Hitchcocks, 39 steps, de laatste film die hij tot aan Frenzy in het Verenigd Koninkrijk zou draaien). In Edinburgh wacht een taxichauffeur op me die me naar Rosyth brengt. De Priscilla heeft uitzicht over de bruggen over de Firth of Forth.
Aan boord van de Priscilla brengt de 1e stuurman Niels me naar de brug, waar kapitein John zich bevindt. Voordat Niels met verlof gaat, geeft hij mij een rondleiding over het schip. Mijn hut is op het poopdeck (hoofddek) aan bakboord.
De Priscilla heeft raadzaad schroot vervoerd. Dit restproduct van raapzaad zal waarschijnlijk in veevoer worden verwerkt. De volgende lading is raapzaad die we gaan laden in het nabij gelegen Dundee.
Woensdag 2 november 2011 Raapzaad
De hele dag is mijn bezig met lossen van het rapeseed meal (raapzaad schroot). Het goedje is lichtelijk vettig en de tanktop laat zich goed aanvegen.
Donderdag 3 november 2011 Naar Dundee
Om 01:00 uur scheepstijd (00:00 GMT) loopt de Priscilla uit naar Dundee. Ik heb wacht van 02:00 tot 06:00 uur en daarna tol ik mijn kooi in. Als ik om 11:00 uur wakker wordt is men net begonnen met het laden van het raapzaad. Raapzaad zijn zwarte korreltjes die als grondstof voor de bereiding van margarine wordt gebruikt. Vrachtwagen combinatie's (allen 3-assige trekkers met bestuurde voorloopas en 3 assige kiepoplegger) lossen op een grote lopende band die de Priscilla laadt.
Het laden gaat snel en voorspoedig om 20:00 uur zijn we voor 80% vol. Raapzaad is nogal licht en het ruim van de Priscilla wordt tot aan de luiken geladen. De stuwadoors, agent en de vertegenwoordigers van de Seaman's mission zijn allemaal Schots-typisch erg vriendelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten