dinsdag 22 november 2011

Grangemouth

Zondag, 20 november 2011 binnenlopen Grangemouth

Tijdens mijn wacht bestel ik de Forth loods om 06:15 uur Central European Time (CET) besteld. Wat later wordt ik opgeroepen op VHF kanaal 71. De loods zal pas om 06:15 uur beschikbaar zijn. Maar 06:15 uur plaatselijke tijd (Greenwich Mean Time) is 07:15 uur scheepstijd. Ik slack af (minder vaart). Het heeft weinig zin om 1 uur rond te dobberen nabij het loodsstation. Te meer omdat in de Firth of Forth een sterke stroming staat. Om 06:00 uur komt kapitein Leo Sterrenburg op voor de wacht tot 12:00 uur. Ik ga naar mijn kooi.

Om 09:00 uur CET (08:00 GMT) wordt ik gewekt en ga aan dek. Het is nog donker, koud en winderig. Ik zie een schitterende zonsopgang, maar mijn camera ligt in mijn hut. De Priscilla passeert de sluis. In de haven nabij de olieterminal ligt odere andere de Bro Galaxy. Ik heb dit schip in september gezien in de fjord nabij Stavanger. Daar bunkerde ze de Saipem 7000. Je kunt een en ander nalezen op mijn oude weblog: http://wytzeaanboordvanmvdonau.blogspot.com
Een uur later zijn we aangemeerd. De luiken worden onmiddellijk geopend. De stuwadoors beginnen gelijk met lossen. Op zondag ontvangen ze 200% loon.
Petrochemische industrie op - relatief beperkte schaal - te Grangemouth
Het is hier om 16:00 uur GMT al donker. De loodsen weken officieel tot 17:00 uur GMT. Feitelijk stoppen ze om 16:45 uur. Met kapitein Leo Sterrenburg leg ik de luiken dicht.
In de avonduren lees ik de roman van schrijver Paolo Giordano, De eenzaamheid van de priemgetallen (La solitudine dei numeri primi) helemaal uit. Mirjam heeft mij het boek en de verfilming als cadeau meegegeven voor mijn tijd aan boord. Morgen kijk ik de gelijknamige DVD.


Maandag, 21 november 2011

Vandaag wordt niet gelost, omdat Forth Ports PLC. niet voldoende stuwadoors beschikbaar heeft. Tja, de bezuinigingen.
Kapitein Leo Sterrenburg geeft me een aantal opdrachten voor het stabiliteitsprogramma Locopias. Het is belangrijk dat ik het programma goed in de vingers heb.

's-Avonds loop ik naar Grangemouth om wat boodschappen te doen. Ik bedenk dat er mogelijk geen voetpad langs de weg aanwezig is. Ik besluit mijn doorwerkjas met refelecterende strepen aan te doen. Dat is een verstandige keuze, want de onverlichte weg is behoorlijk druk. Tankwagens rijden af en aan. In Nederland loop je 's-nachts aan de linkerzijde van de rijbaan. Dan zie je auto's aankomen. Ik loop hier dus aan de rechterzijde van de rijbaan. De dichtstbijzijnde supermarkt ASDA is 24 uur per dag open en heeft een uitgebreid en prettig geprijsd assortiment. Ik vraag de cassiere of er een spoorverbinding naar Edinburgh is. "Neen," antwoordt zij, "helaas niet vanaf Grangemouth. U kunt wel buslijn X19 nemen."

Het NOS journaal van 8 uur maakt melding dat het veer Prins Willem Alexander in dichte mist op een strekdam bij Vlissingen is gelopen. Er zijn geen slachtoffers. Ik ken de veren Prinses Maxima en Prins Willem Alexander (PWA) en hun bemanningen goed. Allemaal aardige en competente kerels. Vanaf maart tot september 2010 heb ik stage gelopen op die veeren. Ik heb veel plezier gehad aan boord, zo moge mede blijken uit de volgende foto's.
Met schipper Willem Wijnants.


Quasimodo in custom madesurvivalsuite, HWTK Peters Buijs en schipper Willem Wijnants.

Ik informeer via email bij "commodore" Dirk Boers en stuurman Jan Alleijn naar de toedracht.
Dirk Boers en Jan Alleijn

De drijvers zijn nog waterdicht, maar het klassebureau geeft geen toestemming om met de PWA verder te varen. De Prins Willem Alexander moet in dok.

Voor dat ik naar bed ga, kijk ik nog de DVD De eenzaamheid van de priemgetallen. Goeie film, maar het boek is sfeervoller en psychologisch beter onderbouwd.


Dinsdag, 22 november 2011 Het schiet niet op.

Het zicht is opgeklaard. Tot mijn verbazing zie ik vanaf de brug van de Priscilla de Forth Railroadbridge nabij Edinburgh.
Edinburgh is dichterbij dan ik dacht. Vorig jaar september was ik met mijn schat Mirjam
in Edinburgh. Een schitterende stad.

Het lossen van de stalen buizen gaat langzaam. In de laadhaven Rouen hees de havenkraan 10 pijpen per keer. Het vintage kraantje in Grangemouth hijst 3 tot 4 pijpen per keer.

Gevoelsmatig nemen de stuwadoors om de haverklap een kortere - of langere pauze.
Ik betwijfel of we morgenavond leeg zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten