Maandag, 28 november 2011 Port State Control & loading Rapeseed
Om 05:40 uur GMT komt de surveyor aan boord voor een inspectie van het ruim. Hij had geen enkele op- of aanmerking, want ons ruim is gewoon heel erg schoon. Vervolgens leggen de gebroeders Sugarol de luiken open. Ik geef de wacht over aan kapitein Leo Sterrenburg en ga naar bed.
Als ik na mijn ochtendrust iets voor 12:00 uur GMT opkom, is de kapitein al uren bezig met een MCA inspecteur die een Port State Control houdt. Hij duikt uitvoerig in alle scheepsdocumenten en daarna loopt hij met mij een ronde over het gehele schip. Hij vindt het een mooi schip dat in goede staat van onderhoud verkeert. Dan vraagt hij mij over de scheepsbel. Tja, waar zou die zijn? Een scheepsbel is verplicht ingevolge voorschrift 35 van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee BVA). In dichte mist wordt met tussenpose van 1 minuut op de bak (het voorschip) van een schip ten anker of aan de grond de scheepsbel geluid (en ingeval van een schip > 100 meter, enkele seconden later gevolgd door een gong op het achterschip). Veel schepen bergen ter voorkoming van diefstal (brons is een waardevol materiaal) de scheepsbel op en brengen de scheepsbel aan indien de geschetste omstandigheid zich voordoet.
Port State Control wil dat in de uren van duisternis behalve de officier van de wacht er ook een extra uitkijk aanwezig is op de brug. Voor coasters met een beperkte bemanning van meestal 6 à 7 personen is niet zo makkelijk te realiseren. De - overigens bijzonder vriendelijke - MCA inspecteur waarschuwde dat Port State Control daar in de toekomst strenger op zal letten.
Ondertussen vullen de stuwadoors van New Holland Bulk Terminal het ruim met raapzaad. De lading is voorbeeldig getrimd (verdeeld). Om 18:55 uur GMT loopt de Priscilla uit naar Rotterdam. We verwachten in de middag aan te komen.
Dinsdag 29 november 2011 8 Beaufort
Tijdens mijn nachtwacht heeft de Priscilla het getij tegen. De vaart verminderd van 10,2 knopen tot 7 knopen. Het waait nog niet zo hard.
Als ik na mijn wacht in mijn bed lig voel ik de Priscilla rollen en stampen. De wind is aangetrokken er staat nu windkracht 8 Beaufort. Kapitein Sterrenburg neemt vermogen (of juister de pitch van de propeller) terug van 80% naar 65%. De vaart valt terug naar 6 knopen. Er komt het nodige water over. Je voelt het schip als ze in een golf duikt. Dat heet: "paaltjes pikken".
Uiteindelijk leggen we pas om middernacht aan in Vlaardingen, havennummer 636.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten