vrijdag 11 november 2011

Leuk zo'n email

Donderdag, 10 november 2011  English Channel

Middagwacht van 12:00 tot 18:00 uur. Het is redelijk druk op het Engelse kanaal. Schepen varen keurig achter elkaar in de toegewezen verkeersbaan in het verkeersscheidingsstelsel.

Echter, niet iedereen. Een trawlende viskotter (beperkt manoeuvreerbaar volgens voorschrift 18.a.ii van de Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee, groen rondomstralend licht boven toplicht) vaart tegen de richting van het verkeer in. Ik wijk uit voor hem. Daarna steekt hij zigzaggend over. Ik wijk nogmaals uit voor hem. Vessel Traffic Service Jobourg roept de visser via de VHF op en maant hem in de juiste richting te varen.
Wat later wordt MV Priscilla opgelopen door de reefer (ja, ik heb wat met reefers) Duncan Island. Heb ik dat schip niet maandagmorgen in Antwerpen gezien?
Ja, hier is de Duncan Island, maandag 7 november 2011 in de haven van Antwerpen
Met een vaart van 24 knopen is de Duncan Island binnen korte tijd uit het gezichtsveld verdwenen.
Er komt wat swell (deining) als restanten van een storm verder in het westen. Schepen beginnen te stampen.
Bouzas



Vrijdag, 11 november 2011    11-11-'11

Terwijl in Zuid-Nederland de voorbereidingen voor het caranaval aanlopen, is MV Priscilla vanmorgen de haven van Saint Malo binnengelopen. Saint Malo is alleen binnen te lopen (vanmorgen om 07:00 uur) tijdens hoogwater (verval van 11,2 meter). Ik heb afgeslackt om niet veel te vroeg bij het loodsstation te arriveren. Door het enorme getijdeverschil, staat er een sterke stroming en dan moet je niet stilliggen, anders wordt het schip weggezet. Rond 03:00 ontwaarde ik een kleine echo op de radar. Was het een valse echo? Ik heb de echo met de Automatic Radar Plotting Aid (ARPA)
aangeklikt. Neen, het was geen valse echo. Het vaartuig bewoog met 7,5 knopen. Met de verrekijker heb ik gespeurd naar de navigatielichten. Niets te zien. Het vaartuig komt van stuurboord in. Ik wijk ruim uit. Pas op een afstand van slechts 1,5 Zeemijl zag ik eindelijk een gloeiende spijker op relatief grote hoogte van het water. Ik denk dat het een gecombineerd navigatie licht op de top van de mast van een zeiljacht was.

Na mijn wacht van 00:00 tot 06:00 uur heb ik nog tot 09:00 uur meegeholpen, met het optuigen van de loodsladder, het aanmeren in de sluis en aan de kade. We hebben uitzicht op Saint Malo. De stuwadoors beginnen pas maandagmorgen om 07:00 uur met lossen. Ik ga zeker Saint Malo bezichtigen. Na mijn rust tot 12:00 uur en de lunch ben ik samen met kapitein Sterrenburg in de weer geweest met de ins' and out's van de ECDIS (navigatiecomputer) van SAM-electronics. Ik kan niet zeggen dat het systeem gebruikersvriendelijk is; of beter nog idiotproof is. Op MV Donau heb ik ook een beetje gewerkt met eenzelfde navigatiecomputer, maar die kennis is wat weggezakt. Ik heb de voyageplanning Saint Malo - Rouen gemaakt, permits (toestemming om voor een bepaalde periode (tegen betaling natuurlijk) electronische zeekaarten te gebruiken) voor de Electronic Navigational Charts (ENC) opgehaald met de zogenaamde Chartplanner. De permits en updates heb ik geïnstalleerd.

In de mail was een leuk berichtje van kapitein John Hartman

van MV Donau. Ik heb beslist een leuke tijd aan boord gehad en veel geleerd. Op dezelfde wijze wil ik groeien op MV Priscilla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten