zaterdag 19 november 2011

Over de Seine terug naar zee

Donderdag, 17 november 2011 Vertrek uit Rouen

De stuwadoors hebben pas om 18:30 uur de 2520 ton stalen buizen geladen. Om 20:00 uur zal de loods aan boord komen. Luiken dichtleggen, speedlocks spannen, keggen vastslaan en de valreep binnenhalen.
Onze tocht stroomafwaarts geschiedt vandaag helaas weer bij nacht. Niets te zien van de omgeving.


Vrijdag 18 november 2011 Stroomafwaarts, maar toch stroom tegen.

Als ik op wacht kom is de loods al gewisseld. De nieuwe loods is een bijzonder vriendelijke man, die goed Engels spreekt. Mijn Frans is namelijk belabberd. Vanwege de opkomende vloed, maakt Priscilla (stroomafwaarts!) slechts een vaart van 7 knopen over de grond (SOG = Speed Over Grond). De log geeft als vaart door het water 11,5 knopen aan.
Om 03:13 uur gaat de loods van boord. Om 05:30 snelt de de reefer Spring Panda op tegenovergestelde koers met 19 knopen voorbij. Ik heb het schip 22 maart 2010 in Antwerpen gefotografeerd. Ik denk er serieus over na om tezijnertijd een website met uitsluitend foto's en beschrijvingen van reefers op te starten.
Als ik naar mijn kooi om 06:00 bevindt de Priscilla zich nog in de Baie de Seine.

Ik sta weer op om 11:00 uur. Ik poets mijn tanden, douche - en scheer me. Daarna kleed ik me aan en zit om 11:30 uur in de mess. Het is vrijdag en cookie Bert heeft kibbeling gebakken. Heerlijk en zo zalig christelijk!
Klein en groot.
Mijn middagwacht voert de Priscilla door het Engelse kanaal. 
Bij het lichtschip East Goodwin steken we de tegenovergestelde baan van het verkeersscheidingsstelsel over.
Kapitein Leo Sterrenburg geeft me een aantal nuttige handwijzingen voor het oversteken van een verkeersscheidingsstelsel.
In de schemering passeert de reefer Summer Flower. Het lukt me in elk geval een fatsoenlijke foto van haar te maken.
Haar zusterschip Summer Meadow heb ik op 3 augustus 2010 gefotografeerd op de rede van Vlissingen.

Na mijn avondmaaltijd hebben we Abandon Ship Drill. Als stuurman moet ik meebrengen:
warme kleren, immersion suit, lifejacket, GMDSS portofoons met reservebatterijen, de 2 SARTS, de EPIRB, Aldislamp (seinlamp) en vuurpijlen. Een volgende keer zal ik uitleggen de werking van de SART en EPIRB. Het is zeker aan te bevelen om ook nog anti-bewegingsziekte (zeeziekte; nagenoeg iedereen wordt zeeziek in een vlot) pillen, chocolade en flessen water mee te nemen. De kapitein, HWTK en de kok verlaten het schip in het bakboord vlot.
Ik ga in geval van verlaten schip met de matrozen Billy en Stanley in het stuurboord vlot. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten